8ο ΓΕΛ Τρικάλων: Βιωματικά Εργαστήρια

Στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2024-2025 στο 8ο ΓΕΛ Τρικάλων στο πλαίσιο της «Αυτοαξιολόγησης  Σχολικής Μονάδας-Σχέσεις μαθητών/μαθητριών και εκπαιδευτικών» και με συντονίστρια την κ. Φανή Σακκά, υπεύθυνη προγραμμάτων Πρόληψης και Ψυχοκοινωνικής υποστήριξης στη κοινότητα της Διεύθυνσης Υγείας Π.Ε. Τρικάλων, πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω δράσεις για τις οποίες ο σύλλογος διδασκόντων εκφράζει τις ευχαριστίες του.

Α. «Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δεξιοτήτων Ζωής Μαθητών»

  Το πρόγραμμα εντάσσεται στη Συστημική προσέγγιση της ψυχοεκπαίδευσης, με στόχο την ανάπτυξη κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων (SEL) και την ενδυνάμωση των μαθητών σε τρεις βασικούς άξονες:

  1. Αυτογνωσία & Διαχείριση Συναισθημάτων(αυτοέλεγχος, αντιμετώπιση άγχους, θυμού).
  2. Κοινωνική Ευαισθητοποίηση & Ενσυναίσθηση(κατανόηση του άλλου, μη βίαιη επικοινωνία).
  3. Ομαδική Συνεργασία & Κοινωνική Αλληλεγγύη(δημιουργία ασφαλούς και θετικού περιβάλλοντος, ομαδικότητα).

Μέσα από την εστίαση σε δεξιότητες όπως η ενσυναίσθηση, η οριοθέτηση και η συνεργατική επίλυση συγκρούσεων, οι μαθητές ενίσχυσαν την ικανότητά τους να επικοινωνούν λειτουργικά, να αλληλοϋποστηρίζονται και να αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση θετικού κλίματος στην ομάδα και κατ’ επέκταση στο σχολικό πλαίσιο.  Συγκεκριμένα:

  1. Αυτογνωσία & Συναισθηματική Νοημοσύνη
    • Οι μαθητές ανέπτυξαν δεξιότητες αυτοπαρατήρησης, αναγνώρισης συναισθημάτων (π.χ. θυμός, απογοήτευση) και στρατηγικών αυτορρύθμισης (ηρεμία, μη βίαιη έκφραση).
    • Εμφανής βελτίωση στη διαχείριση άγχουςκαι την ανθεκτικότητα απέναντι σε δυσκολίες (“Δεν τα παρατάω”).
  1. Κοινωνικές Δεξιότητες
  • Ενίσχυση της ενσυναίσθησης(“Μπαίνω στη θέση του άλλου”) και της θετικής επικοινωνίας (χωρίς βρισιές, με ηρεμία).
  • Δημιουργία ασφαλούς ομαδικού περιβάλλοντοςμε αύξηση της εμπιστοσύνης και της αλληλεγγύης.

3.Ομαδική Δυναμική

  • Ανάπτυξη συνεργατικών σχέσεωνμεταξύ  των συμμαθητών.
  • Κατανόηση της σημασίας της ομαδικότηταςκαι της συλλογικής επίλυσης προβλημάτων.

Β. Ενδοσχολική  επιμόρφωση εκπαιδευτικών με τίτλο: « Η διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολικό πλαίσιο και  ενεργητικές τεχνικές».

Οι βασικοί άξονες της επιμόρφωσης  περιλάμβαναν:   

  • Ανάπτυξη στρατηγικών για τη διατήρηση θετικού μαθησιακού κλίματος στην τάξη.
  • Ενίσχυση της ενσυναίσθησης, της ουσιαστικής επικοινωνίας, του σεβασμού και της αποδοχής του διαφορετικού.
  • Κατανόηση του ρόλου του εκπαιδευτικού ως ρυθμιστή σχέσεων και πρότυπο.
  • Εξάσκηση σε βιωματικές τεχνικές προσέγγισης μαθητών και πρόληψης συγκρούσεων.

 Η τάξη αποτελεί ένα δυναμικό σύστημα όπου κάθε μέλος επηρεάζει και επηρεάζεται από τους υπόλοιπους. Ο εκπαιδευτικός, ως βασικός συντονιστής του συστήματος, επιδρά καταλυτικά στη δημιουργία θετικού κλίματος. Η κυκλικότητα στην επικοινωνία, η έννοια των ρόλων και η κατανόηση της δυναμικής της ομάδας αποτελούν βασικές αρχές που ενισχύουν την πρόληψη συγκρούσεων, την αίσθηση ασφάλειας και την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών.          Η συμπεριφορά κάθε ατόμου γίνεται κατανοητή μέσα στο πλαίσιο των αλληλεπιδράσεων και όχι ως ατομικό φαινόμενο. Το εργαστήριο βασίστηκε στη βιωματική μάθηση, που συνδέεται άμεσα με τη συστημική θεώρηση, επιτρέποντας την εμπειρική προσέγγιση και τον αναστοχασμό  των ίδιων των εκπαιδευτικών.

Γ. «Βιωματικά εργαστήρια για την ενδυνάμωση του γονεϊκού ρόλου»

Τα εργαστήρια γονέων σχεδιάστηκαν με στόχο την ενίσχυση της γονεϊκής ταυτότητας και την υποστήριξη των γονέων στον πολυσύνθετο και διαρκώς μεταβαλλόμενο ρόλο τους. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, συζήτηση και αναστοχασμό, οι γονείς ήρθαν σε επαφή με πλευρές του ρόλου τους που πολλές φορές επισκιάζονται από την καθημερινότητα και τις απαιτήσεις της ζωής.