4ο Γυμνάσιο Τρικάλων εκπαιδευτική εκδρομή στο Μουζάκι και στην Καρδίτσα

Με εύθυμη και συνάμα εξερευνητική διάθεση, οι μαθητές των Β1 και Β2 τμημάτων του γυμνασίου μας ξεκινήσαμε πολύ νωρίς ένα πρωί από το σχολείο μας, για μια εκπαιδευτική εκδρομή στο Μουζάκι και στην Καρδίτσα. Αν και το σκηνικό του καιρού ήταν βροχερό, ζήσαμε, με τους καθηγητές μας και την κυρία Διευθύντρια, μια ενδιαφέρουσα και επιμορφωτική εμπειρία.

Πρώτος μας προορισμός ήταν το Μουζακι, ένα από τα πιο γνωστά και πιο μεγάλα χωριά του νομού Καρδίτσας. Εκεί επισκεφθήκαμε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.), όπου αποκομίσαμε σημαντικές γνώσεις σχετικά με θέματα που αφορούν το περιβάλλον και την προστασία του. Στην αρχή μας έγινε μια εισαγωγική ενημέρωση για ένα πανέμορφο ενυδρείο με σπάνια είδη ψαριών και για μια ποικιλία βαλσαμωμένων ζώων που υπήρχαν εκεί. Κατόπιν, παρακολουθήσαμε μια ομιλία από εκπροσώπους του Κ.Π.Ε. που αφορούσε το πρόγραμμά μας, «Περιήγηση στο δάσος». Δυστυχώς, οι καιρικές συνθήκες την ημέρα εκείνη δε μας επέτρεψαν να κάνουμε αυτή την περιήγηση. Οι γνώσεις όμως που λάβαμε δε μας μετέφεραν μόνο νοητά στο δασικό μονοπάτι, αλλά μας ευαισθητοποίησαν σημαντικά και σε θέματα οικολογικής ισορροπίας και ποιότητας ζωής στην κατεύθυνση φυσικά της αειφόρου ανάπτυξης∙ αυτή επιτρέπει στις τωρινές, αλλά και στις μελλοντικές γενιές να καλύπτουν τις ανάγκες τους εφ’ όρου ζωής.

Δεύτερη στάση στην εκδρομή μας ήταν το Μαυρομμάτι Καρδίτσας, η ιδιαίτερη πατρίδα του αγωνιστή Καραϊσκάκη. Βρεθήκαμε και στο λαογραφικό μουσείο του χωριού, όπου εντυπωσιαστήκαμε από όσα μάθαμε από τον υπεύθυνο του μουσείου για τη δράση και τη ζωή του ήρωα. Οι απόγονοί του κατάφεραν να κρατήσουν καλά φυλαγμένα μέσα στο μουσείο προσωπικά αντικείμενα του αγωνιστή : το καριοφίλι του, το δαχτυλίδι του, τις φορεσιές του, άλλα αντικείμενα καθημερινής χρήσης και κάποια όπλα του. Ενημερωθήκαμε από τον ομιλητή για τον τρόπο με τον οποίο οι αγωνιστές δούλευαν τα όπλα εκείνη την εποχή. Βγαίνοντας κανείς από τον χώρο του μουσείου αντικρίζει το άγαλμα του Καραϊσκάκη που δεσπόζει στη μικρή πλατεία. Όπως ήταν φυσικό, βγάλαμε όλοι μπροστά από αυτό μια υπέροχη φωτογραφία και συνεχίσαμε την περιήγησή μας.

Με αρκετά γνωστικά εφόδια λοιπόν, τόσο από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης όσο και από το Μαυρομμάτι, κατευθυνθήκαμε προς την Καρδίτσα. Το πρόγραμμά μας εκεί περιελάμβανε επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο της πόλης. Με χαρά πληροφορηθήκαμε πως μέσα σε αυτό το σύγχρονο και μοντέρνο κτήριο συγκεντρώνεται όλη η πολιτισμική εξέλιξη της περιοχής της Καρδίτσας μέσα από μια διαδρομή που καλύπτει το διάστημα από την Παλαιολιθική και Νεολιθική εποχή ως την ύστερη Αρχαιότητα. Με ενδιαφέρον παρατηρήσαμε πως όλα τα εκθέματα του μουσείου δομούνταν με χρονολογική σειρά μέσα σ’ αυτό και ήταν τοποθετημένα με βάση διάφορες θεματικές ενότητες. Πήραμε πολλές πληροφορίες για την καθημερινότητα των ανθρώπων της περιοχής, τη λατρεία τους, τις συνήθειες τους,  τις εμπορικές τους δραστηριότητες, την αισθητική τους σε πολλούς τομείς, ακόμα και για τον τρόπο που αντιμετώπιζαν τον θάνατο. Γνωρίσαμε λοιπόν, τα βασικότερα στοιχεία της παράδοσης τους.

Αφού φύγαμε από το μουσείο, βρεθήκαμε στο κέντρο της Καρδίτσας, εκεί όπου και θα τελείωνε η όμορφη εκδρομή μας. Κουρασμένοι και πεινασμένοι όλοι μας πήγαμε σε ένα καλό ψητοπωλείο και απολαύσαμε το μεσημεριανό γεύμα μας. Αφού απαθανατίσαμε κι άλλες στιγμές μας από το κέντρο της Καρδίτσας, συναντηθήκαμε για να αναχωρήσουμε μπροστά στο άγαλμα του Νικολάου Πλαστήρα. Βγάλαμε ξανά φωτογραφίες και επιστρέψαμε.

Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω, αξίζει να επισημάνουμε ότι η επίσκεψή μας στο ΚΠΕ ήταν μια μοναδική εμπειρία. Επιπροσθέτως, τόσο το Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας όσο και το Λαογραφικό Μουσείο του Καραϊσκάκη, χαράχτηκαν στο μυαλό όλων μας ως θεμελιώδη μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς που αποτελούν πραγματικό «στολίδι» για τη Θεσσαλία. Το γεγονός μάλιστα ότι συνδυάσαμε  -μαθητές και καθηγητές- τις εκπαιδευτικές μας επισκέψεις με την ψυχαγωγία μας και τη βόλτα μας στη γύρω περιοχή έκανε την εκδρομή μας τελικά αρκετά ενδιαφέρουσα και συναρπαστική!