3ο Γυμνάσιο Τρικάλων: Το «Διάβασμα Χωρίς Σύνορα» στην Τουρκία

Το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων διανύει το δεύτερο και τελευταίο χρόνο υλοποίησης του προγράμματος Erasmus+/KA2 – συμπράξεις μεταξύ σχολείων- με τίτλο¨ «ReadingWithoutBorders» – «Διάβασμα Χωρίς Σύνορα» (http://readingwithoutborders.eu/σε συνεργασία με  άλλα επτά σχολεία ευρωπαϊκών χωρών: τη Βουλγαρία (συντονιστικό σχολείο), τη Ρουμανία, τη Λετονία, την Τουρκία, την Ιταλία, την  Πορτογαλία και την  Ιρλανδία. Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η προώθηση της φιλαναγνωσίας στους μαθητές μας και η υιοθέτηση  της συνήθειας του διαβάσματος τόσο ως μέσου ανάπτυξης της προσωπικότητας και της κριτικής τους σκέψης  όσο και ως  πρακτικής  απόκτησης ενός καλού και πιστού φίλου  για όλη τους τη ζωή.

Στο πλαίσιο  αυτού του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε η 5ηδιακρατική συνάντησηστην Άγκυρα της Τουρκίας  από 5-11 Μαΐου.  στην οποία  συμμετείχαν ο Διευθυντής κ. Γκούτας Κωνσταντίνος, ο καθηγητής μαθηματικών κ. Τσαγκαδόπουλος Χαράλαμπος, η μαθήτρια της Α΄ Γυμνασίου Τσαγκαδοπούλου Θεοδώρα και η καθηγήτρια πληροφορικής  κ. Μαγαλιού Καλλιόπη ως  υπεύθυνη υλοποίησης του έργου. Το σχολείο που μας υποδέχθηκε είναι ένα γυμνάσιο με 1000 μαθητές και 62 καθηγητές που εδρεύει σε μια μοντέρνα συνοικία της Άγκυρας, το Eryaman.

Οι μαθητές  των συνεργαζόμενων σχολείων είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στο φεστιβάλ ποίησης που οργανώθηκε στο σχολείο και να απαγγείλουν ποιήματα σπουδαίων  ποιητών της χώρας τους, να εκφραστούν καλλιτεχνικά δημιουργώντας σελιδοδείκτες με τη μέθοδο «marbling», να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες ανάγνωσηςκαθώς και σε ομαδικά παιχνίδια ενίσχυσης της συνεργασίας και της συλλογικότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επίσκεψη στην έκθεση βιβλίου που λειτουργούσε στο σχολείο στα πλαίσια του προγράμματος, εμπεριείχε μεταφρασμένα στην τουρκική γλώσσα την Ηλιάδα και την Οδύσσεια του Ομήρου, το λογοτεχνικό βιβλίο της Δ. Σωτηρίου «Τα ματωμένα χώματα» και ποιητικές συλλογές του Κωνσταντίνου Καβάφη και του Γεωργίου Σεφέρη, δείγματα ότι η πνευματική δημιουργία διαπερνά τα σύνορα των λαών και συμβάλει στη συνύπαρξη καιστη διαπολιτισμική θεώρηση.

Επιπλέον, οι συμμετέχοντες μαθητές  είχαν τη δυνατότητα να  φιλοξενηθούν σε σπίτια των συμμαθητών τους, να βιώσουν την καθημερινότητά τους, να μοιραστούν ευχάριστες στιγμές μαζί τους, να  επικοινωνήσουν και να συνεργαστούν με  παιδιά της ηλικίας τους, να γνωρίσουν την τοπική κουζίνα και να έρθουν σε επαφή με διαφορετικούς πολιτισμούς.

Επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια της συνάντησης πραγματοποιήθηκε η αξιολόγηση της υλοποίησης του έργου από τους συντονιστές καθηγητές και συζητήθηκαν θέματα  που αφορούν την παραπέρα πορεία του και την τελική έκθεση.

Παράλληλα, στη διάρκεια αυτής της συνάντησης πραγματοποιήθηκανπολλές και ενδιαφέρουσες επισκέψεις. Ανάμεσα σ’ αυτές  ήταν η επίσκεψη στο μουσείο ανατολικών πολιτισμών (AnadoluMedeniyetleriMuzesi)με προϊστορικά  και ιστορικά εκθέματα, στο μουσείο RahmiM. Kocμε μια τεράστια συλλογή βιομηχανικών αντικειμένων της κοινωνικής, πολιτιστικής και οικονομικήςζωής  της χώρας του  περασμένου αιώνα, στην ακρόπολη της Άγκυρας (Hisar), χτισμένη σε έναν από τους ψηλότερους λόφους της πόλης, στην παραδοσιακή  συνοικία Χαμάνονου  όπου βρίσκεται το σπίτι του ποιητή ΜεχμέτΑκίφΕρσόι, συγγραφέα των στίχων του εθνικού ύμνου της Τουρκίας καθώς και στο μαυσωλείο του Κεμάλ Ατατούρκ.Τέλος,η επίσκεψη στην Καππαδοκία αποτέλεσε μοναδική εμπειρία να γνωρίσουμε αυτήν την μοναδική περιοχή με τους ιδιαίτερους μορφολογικούς  σχηματισμούς από πορώδη πέτρα, τις πελώριες «καμινάδες» από ψαμμίτη που ορθώνονται προς τον ουρανό, τις 30 υπόγειες πολιτείες και τις 360 λαξευτές-υπόσκαφεςχριστιανικές εκκλησίες.ΤοΚαϊμακλί, μια από τις μεγαλύτερες και εντυπωσιακότερες υπόγειες πολιτείες της Καππαδοκίας που  μπορούσε να προστατέψει 6.000 χριστιανούς από τους επιδρομείς, λαξεμένη σε οκτώ επίπεδα, βάθους 85 μέτρων, μας άφησε άφωνους.Τέλος, ηκωμόπολη Άβανο με ταδιάσημα εργαστήρια κεραμουργίαςμας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε την τέχνη της μορφοποίησης του πηλού αλλά και να θαυμάσουμε έργα τέχνης από όνυχα και κοσμήματα με  πολύτιμους λίθους σε αντίστοιχες βιοτεχνίες.

Συμπερασματικά, οι κοινές δραστηριότητες και οι πολιτισμικές εμπειρίες στα πλαίσια αυτής της διεθνικής συνάντησης είναι βέβαιο πως αναπτύσσουν μια δυναμική σχέση  ανάμεσα στα συνεργαζόμενα σχολεία και πως οικοδομούν για το μέλλον τα θεμέλια ενός ανοιχτού σχολείου βασισμένου στην αποδοχή της διαφορετικότητας των πολιτισμών στο σύγχρονο μεταβαλλόμενο κόσμο.

Για το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων

Μαγαλιού Καλλιόπη (ΠΕ86)