Προς τους κ.κ. Υπουργούς Υγείας και Οικονομικών
ΘΕΜΑ: “Συμμόρφωση με τις δικαστικές αποφάσεις, που έκριναν παράνομες τις υπουργικές αποφάσεις για την αναστολή εργασίας του ανεμβολίαστου υγειονομικού προσωπικού – Οριζόντια νομοθετική ρύθμιση για απόδοση μισθών”.
κ. Υπουργέ,
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των ληφθέντων μέτρων κατά την περίοδο της πανδημίας ήταν και επαχθές μέτρο της αναστολής εκ των καθηκόντων, του προσωπικού των μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας, δυνάμει της διάταξης της παρ.6 του άρθρου 206 του ν. 4820/2021, λόγω της μη τήρησης της υποχρέωσης εμβολιασμού εκ μέρους τους. Σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά από το Συμβούλιο της Επικρατείας, εξαιτίας της φύσεως του μέτρου του υποχρεωτικού εμβολιασμού του προσωπικού των μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας, με το οποίο επήλθαν αναγκαίως σοβαροί περιορισμοί των ατομικών δικαιωμάτων των εν λόγω εργαζομένων, υφίστατο εκ μέρους της διοίκησης η υποχρέωση συνολικής επαναξιολόγησής και από τον νομοθέτη και την κανονιστικώς δρώσα διοίκηση, με τη λήψη υπόψη, ιδίως, των διαρκώς ανανεούμενων επιστημονικών παραδοχών για την αξία, την αποτελεσματικότητα και τις συνέπειες των εμβολίων κατά του κορονοϊού και την πορεία και την εξέλιξη της πανδημίας, καθώς και των συνεπειών από τη θέση σε αναστολή καθηκόντων των εργαζομένων στη λειτουργία των δομών υγείας . Ειδικότερα δε, ως προς το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων και των εντεύθεν συνεπειών αυτής, κρίθηκε ότι δεν ισχύει επ’ αόριστον αλλά «μέχρι την επαναξιολόγηση του μέτρου του υποχρεωτικού εμβολιασμού, η οποία, πάντως, πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος» από τη θέσπισή του, όπως, άλλωστε, και ο ίδιος ο νομοθέτης προέβλεψε κατά την υιοθέτηση του μέτρου με την παρ. 8 του άρθρου 206 του ν.4820/2021 (Α’ 130/23.07.2021), ορίζοντας ότι η εφαρμογή του άρθρου επαναξιολογείται. Με την υπ’ αρ. 2332/2022 απόφαση του ΣτΕ κρίθηκε ότι η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου δεύτερου του ν. 4917/2022, με την οποία παρατάθηκε η ισχύς της παρ. 8 του άρθρου 206 του ν. 4820/2021 περί επαναξιολογήσεως της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού των εργαζομένων στις δομές υγείας μέχρι τις 31-12-2022, είναι αντίθετη προς την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας.Ειδικότερα, κρίθηκε ότι κατά τον χρόνο που δημοσιεύθηκε ο ν. 4917/2022 (31-3-2022) και εκδόθηκε η υπ’ αριθ. Γ4β/Γ.Π.οικ.21912/14.4.2022 (ΦΕΚ Β’ 1995/20.4.2022) κοινή απόφαση του Υπουργού και της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας, είχε παρέλθει χρονικό διάστημα οκτώ και πλέον μηνών από τη λήψη του μέτρου του υποχρεωτικού εμβολιασμού των εργαζομένων σε δομές υγείας, ήτοι διάστημα που λόγω της φύσεως του μέτρου και των συνεπειών του, υπερβαίνει προδήλως το εύλογο, χωρίς, ωστόσο, να έχει διενεργηθεί επαναξιολόγησή του, βάσει επίκαιρων, κατά τον χρόνο εκείνο, επιστημονικών και επιδημιολογικών στοιχείων, για την αξία, την αποτελεσματικότητα και τις συνέπειες των εμβολίων κατά του κορονοϊού και την πορεία και την εξέλιξη της πανδημίας. Αποφασίστηκε, λοιπόν ότι ουδόλως προκύπτει βάσει ποίων συγκεκριμένων επιστημονικών δεδομένων ο χρόνος της επαναξιολογήσεως παρατάθηκε έως τις 31-12-2022, δηλαδή τοποθετήθηκε σε χρόνο που επίσης υπερβαίνει τον εύλογο, εν όψει του ότι απέχει εννέα μήνες από την ψήφιση του ν. 4917/2022.Τα ανωτέρω ισχύουν κατά την κρίση του Δικαστηρίου και για την διατήρηση του μέτρου του υποχρεωτικού εμβολιασμού με την προηγηθείσα παράταση αξιολόγησης του εν λόγω μέτρου δυνάμει του άρθρου 1 παρ. 2 του ν. 4876/2021- (Α΄251/23.12.2021) που ανάγεται στο χρονικό διάστημα από 01.01.2022 έως 31.03.2022, αφού ήδη μέχρι τότε είχε παρέλθει χρονικό διάστημα σχεδόν έξι μηνών από τη θέσπιση του άρθρου 206 του ν.4820/2021 και δεν προκύπτει ότι έγινε εκτίμηση όλων των προαναφερόμενων επιστημονικών δεδομένων βάσει επίκαιρων κατά το χρόνο θέσπισης της παράτασης επαναξιολόγησης στοιχείων. Οι ανωτέρω παραδοχές των αρμόδιων διοικητικών δικαστηρίων, έχουν ως αποτέλεσμα πλήθος αποφάσεων με τις οποίες τέθηκαν σε αναστολή καθηκόντων τους οι μη εμβολιασμένοι εργαζόμενοι, είναι μη νόμιμες και ακυρωτέες, όσον αφορά το χρονικό διάστημα από 1.1.2022 έως 31.12.2022, οπότε και έληξε η ισχύς του μέτρου. Επειδή, οι εν λόγω εργαζόμενοι υπέστησαν όλες τις παρεπόμενες δυσμενείς συνέπειες, ήτοι α) την μη αναγνώριση του χρόνου αναστολής καθηκόντων ως χρόνου πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας και β) την μη καταβολή αποδοχών για χρονικό διάστημα 1.1.2022 έως 31.12.2022, (επί 12 μήνες), ανατρέποντας τον οικονομικό, εργασιακό και οικογενειακό προγραμματισμό αυτών, πλέον της ηθικής βλάβης που είχαν υποστεί.
Επειδή, μετά την δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (υπ’ αρ. 7005/τ. Β΄/31- 12-2022 ΦΕΚ), της υπ’ αρ. Δ1α/ΓΠ. οικ. 75297/30-12-2022 Κοινής Υπουργικής Απόφασης, ετέθη το γενικότερο πλαίσιο για την επιστροφή του ανεμβολίαστου υγειονομικού προσωπικού στην εργασία του με ισχύ από 1-1.2023.
Επειδή, κατόπιν τούτου, το ανεμβολίαστο προσωπικό, μολονότι αιτήθηκε την άρση των συνεπειών του ειδικού διοικητικού μέτρου της αναστολής καθηκόντων του άρθρου 206 παρ. 6 του ν. 4820/2021, πλην όμως δεν ικανοποιήθηκαν, μη συμμορφούμενο το Υπουργείο με την δικαστική κρίση.
Επειδή, το ανεμβολίαστο προσωπικό περί τις 7.000 εργαζόμενοι στο κλάδο υγείας, δικαιούνται την καταβολή των αποδοχών της θέσης και της εκάστοτε ειδικότητας, αναδρομικά για χρονικό διάστημα από 1.1.2022 έως 31.12.2022, άλλως από 14-4-2022 (ημερομηνία έκδοσης της ακυρωθείσας Κοινής Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού και της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας) και την αναγνώριση του διαστήματος που τελούσαν με μη νόμιμες αποφάσεις σε αναστολή εργασίας, ως χρόνου πραγματικής απασχόλησης.
ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο Κ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Προτίθεστε να συμμορφωθείτε με τις παραδοχές του ΣτΕ και των δικαστικών αποφάσεων διοικητικών δικαστηρίων και να άρετε οριζόντια με νομοθετική παρέμβαση, τις δυσμενείς συνέπειες, που είχαν υποστεί οι εργαζόμενοι του κλάδου υγείας, εξαιτίας των μη νόμιμων και ακυρωτέων αποφάσεων αναστολής εργασίας λόγω μη εμβολιασμού;
- Προτίθεστε να αποδώσετε αναδρομικά το σύνολο των αποδοχών, που δικαιούνται για το χρονικό διάστημα από 1.1.2022 έως 31.12.2022, άλλως από 4.2022 έως 31.12.2022 και να αναγνωρίσετε το ίδιο διάστημα που τελούσαν σε αναστολή εργασίας με άκυρες αποφάσεις ως χρόνο πραγματικής υπηρεσίας;
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΚΟΚΚΑΛΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ