Ο χαιρετισμός του Δ/ντή Α/θμιας Εκπαίδευσης Χρ. Τρικάλη στην ημερίδα «Εκπαίδευση STEAM και καινοτομία

Είναι ιδιαίτερη τιμή και χαρά σήμερα να απευθύνω χαιρετισμό, στην έναρξη της ημερίδας «Εκπαίδευση STEAM και καινοτομία» που διοργανώνεται από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων σε συνεργασία με το Αναπτυξιακό Κέντρο Θεσσαλίας.

Η εκπαίδευση STEAM, που τα τελευταία χρόνια λαμβάνει όλο και περισσότερο έδαφος, ως βιωματική μάθηση, βοηθά τα άτομα να αναπτύξουν στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων, να αποκτήσουν ικανότητες, γνώσεις και δεξιότητες, να οξύνουν την κριτική σκέψη μέσω της ενεργής συμμετοχής των μαθητών βασιζόμενη στην διεπιστημονικότητα.

Η εκπαιδευτική διαδικασία προκαλεί το ενδιαφέρον του μαθητή, τον βοηθά να εξερευνήσει, να παρατηρήσει, να στοχαστεί, να προβλέψει και τελικά να αφομοιώσει την νέα γνώση.

Η αντίληψη των μαθητών είναι μια από τις πιο σημαντικές διαφοροποιήσεις στο δημοτικό σχολείο. Η αντίληψη εμφανίζεται με τη δραστηριότητα της ανάπτυξης των μαθητών. Το έργο και το περιβάλλον πρέπει να επεκτείνονται και να αναπτύσσονται μαζί με τις πληροφορίες που λαμβάνουν. Συνιστάται η διδασκαλία της μεθόδου STEΑM, η οποία είναι δημοφιλής τα τελευταία χρόνια, σε μικρή ηλικία.

Ο όρος STEAM προέρχεται από τη συντομογραφία των κεφαλαίων γραμμάτων των λέξεων Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά).

Η επιστήμη, η τεχνολογία, η μηχανική, οι τέχνες και τα μαθηματικά είναι φανταστικά πεδία για τα παιδιά του δημοτικού σχολείου, αλλά στην πραγματικότητα, οι μαθητές του δημοτικού σχολείου εμπλέκονται αυθόρμητα σε δραστηριότητες STEAM στην τάξη, στην παιδική χαρά, στο σπίτι, στην αγορά κ.λπ. Τα μικρά παιδιά είναι στην πραγματικότητα ερευνητές STEAM που θέλουν να εξερευνούν και να εφευρίσκουν. “

  • Πώς μπορώ να μοιράσω αυτό το καρύδι ομοιόμορφα σε ένα κέικ;
  • Μπορώ πραγματικά να χτίσω έναν ουρανοξύστη από τουβλάκια;
  • Πώς μπορεί αυτό το ξύλο να επιπλέει σε μια λίμνη; Δεν είναι βαρύ;”

Με ερωτήσεις όπως αυτές, τα μικρά παιδιά είναι στην πραγματικότητα ερευνητές STEAM που θέλουν να ανακαλύψουν και να εφεύρουν την τεχνολογία.

Με τα smartphones και τα tablet, κάνουν συνεχώς ερωτήσεις για να μάθουν κάτι καινούργιο. Μόνο όταν αυτά τα φυσικά ενδιαφέροντα και οι επιθυμίες των παιδιών υποστηρίζονται και κατευθύνονται, η μάθησή τους μπορεί να είναι ουσιαστική και διαρκής.

Σε αυτό το σημείο, οι εκπαιδευτικοί και οι οικογένειες μπορούν να κάνουν μικρές παρεμβάσεις στους τομείς STEAM (επιστήμη, τεχνολογία). Εάν τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τον κόσμο και τους δίνεται καθημερινά μια πλούσια ευκαιρία να επιλύουν προβλήματα και να χρησιμοποιούν τις δικές τους ανεξάρτητες αποφάσεις – οι λεγόμενες δεξιότητες του 21ου αιώνα – η εκπαίδευση STEAM μπορεί να αναπτυχθεί.

Με την επιλογή της μεθοδολογίας STEAM σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων, τίθενται οι βάσεις για την ομαλή μετάβαση των μαθητών στις επόμενες σχολικές βαθμίδες, της βελτίωσης της σχολικής πραγματικότητας και της ανταπόκρισής του στις απαιτήσεις και προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων στηρίζοντας τις καινοτόμες δράσεις και τα καινοτόμα προγράμματα ενισχύει τα σχολεία και ενθαρρύνει εκπαιδευτικούς και μαθητές για να δημιουργηθεί ένα υπόβαθρο ανάπτυξής τους.

Σήμερα μεταξύ άλλων θα έχουμε την παρουσίαση project STEAM από εκπαιδευτικούς και μαθητές των:

α) Δημοτικού Σχολείου Βαλτινού: STEAM στο Δημοτικό Σχολείο

β) Νηπιαγωγείου Ριζαριού: Smart city, η πόλη που ονειρεύομαι και

 γ) 2ου Δημοτικού Σχολείου Φαρκαδόνας: Μετεωρολογικός σταθμός