Τι μπορεί να κάνει ένας διευθυντής σχολείου;

π. Αθανασίου Πολ. Τύμπα, Θεολόγου – Μουσικού

Οι καιροί είναι δύσκολοι για τους διευθυντές των σχολείων για πολλούς λόγους. Οι νόμοι γύρω από την παιδεία δεν αλλάζουν συχνά αλλά οι εγκύκλιοι που τους ερμηνεύουν αλλάζουν σχεδόν κάθε χρόνο. Η αργία π.χ. των Τριών Ιεραρχών από κάθε υπουργό παιδείας ερμηνεύεται όπως αυτός θέλει. Γενικά η σημερινή κυβέρνηση αλλά και οι υπουργοί των προηγούμενων κυβερνήσεων θέλουν τον αποχρωματισμό της παιδείας από την Ορθοδοξία η οποία ως αυτήν την στιγμή τουλάχιστον είναι επίσημη θρησκεία του κράτους. Οι εκκλησιασμοί, που είναι υποχρεωτικοί κατά τον νόμο συνήθως δεν γίνονται με διάφορες δικαιολογίες.

Ήταν πραγματικά παρήγορο που πολλές εκκλησίες την ημέρα των Τριών Ιεραρχών γέμισαν από μαθητές και καθηγητές. Κάποιες  άλλες όμως ήταν άδειες. Συγχαρητήρια στους διευθυντές των δημοτικών σχολείων που οι περισσότεροι έφεραν όλα τα παιδιά στις εκκλησίες μας. Πολλά μπορούν οι εκπαιδευτικοί να κάμουν σε συνεργασία με τον ιερέα της ενορίας στην οποία ανήκει το σχολείο τους.

Υπάρχουν ιερείς που ασχολούνται με την μάστιγα των ναρκωτικών. Θα μπορούσε ένας διευθυντής ακόμη και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μετά την σχετική άδεια από την προϊσταμένη του αρχή, που προβλέπει ή εγκύκλιος και όχι ο νόμος, να καλέσουν αυτόν τον ιερέα να κάμει ένα διάλογο με τους μαθητές γι΄ αυτό το φλέγον θέμα στο αμφιθέατρο του σχολείου. Να όμως που πολλοί φοβούνται μην χάσουν την θέση τους από την επίπληξη που θα δεχτούν από μια τέτοια ενέργεια από την προϊσταμένη αρχή τους εάν αυτή τυχαίνει να είναι άθεη και αρνητική με το ράσο στα σχολεία.

Δυστυχώς μια καταγγελία όπως είναι το σημερινό σύστημα αξιολόγησης μπορεί να φέρει τον εκπαιδευτικό σε αργία έως ότου περάσει από ένορκη διοικητική εξέταση.

Μπορεί όμως χωρίς κανένα κίνδυνο ο διευθυντής να εμπνεύσει στα παιδιά την ανάγκη μιας σωστής προσευχής.  Το πρωί ας αναθέσει σε όλα τους μαθητές εκ περιτροπής την απαγγελία του τρισαγίου και του ”πάτερ υμών”. Δυστυχώς στα περισσότερα σχολεία η προσευχή γίνεται χωρίς να προσέχουν ούτε οι μαθητές ούτε οι καθηγητές. Πόσο εποικοδομητικό θα ήταν εάν μετά την προσευχή ο Διευθυντής έδινε κάθε ημέρα μια όμορφη πνευματική συμβουλή στα παιδιά που θα βοηθούσε στην καλύτερη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους. Θα μπορούσε π.χ. να τους αναλύσει μέσα σε τρία λεπτά ένα χωρίο μικρό από τους αρχαίους Έλληνες. Στο καλύτερο σχολείο του κόσμου κάπου στο Χονγκ Κονγκ στους τοίχους του σχολείου σε διάφορα σημεία έχουν ρητά των αρχαίων Ελλήνων και τα παιδιά διδάσκονται πολλές ώρες την εβδομάδα την αρχαία ελληνική γλώσσα.

Είναι παρήγορο και ελπιδοφόρο διότι στην πόλη μας υπάρχουν γυμνάσια και λύκεια όπου οι μαθητές και μαθήτριες πηγαίνουν σωστά ντυμένοι, σέβονται τους χώρους του σχολείου, σέβονται τις αίθουσες που είναι όμορφα διακοσμημένες. Μου έκανε εντύπωση στο γυμνάσιο του υιού μου οι μαθητές δεν κλειδώνουν τα ποδήλατά τους μέσα στον προαύλιο χώρο διότι ο ένας έχει μάθει μετά τις σχετικές προτροπές του διευθυντού να σέβεται την περιουσία του άλλου. Πολλά σχολεία με την έναρξη της σχολικής χρονιάς διανέμουν σε μαθητές και γονείς σχετικό φυλλάδιο όπου περιγράφονται τα δικαιώματα αλλά και οι υποχρεώσεις των μαθητών.

Δόξα τω Θεώ υπάρχουν ακόμη εκπαιδευτικοί που αφιερώνουν πεντάλεπτα και δεκάλεπτα από την διδακτική ώρα για να καλλιεργήσουν σωστούς χαρακτήρες. Εξάλλου με τον όρο εκπαιδεύω οι αρχαίοι μας πρόγονοι εννοούσαν ότι πρέπει να κάμουν τους νέους καλούς και αγαθούς, ανθρώπους δηλαδή της αρετής. Ο άνθρωπος της αρετής δεν χάνει ποτέ την κριτική του σκέψη, μένει πάντοτε ελεύθερος ενώ αντίθετα όπως διαμορφώνεται η σημερινή παιδεία δημιουργεί ανθρώπους βίδες στην παγκόσμια μηχανή παραγωγής χρήματος.

Είναι παρήγορο που πολλοί εκπαιδευτικοί διδάσκουν ακόμη σωστή ιστορία και γνήσιο πατριωτισμό μέσα από το μάθημά τους ή τις σχολικές γιορτές και όχι τον άρρωστο διεθνισμό που επιδιώκει την κατάργηση των συνόρων και την ελευθερία των ηθών. Ελλάδα έχεις πολύ δρόμο ακόμη για την προσαρμογή σου στο παγκόσμιο σύστημα και εύχομαι να μην υποκύψεις ποτέ για το καλό όλου του κόσμου.