Στην αυριανή πρώτη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής και του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΝΠΕ,ο Γενικός Γραμματέας της ΕΝΠΕ κ. Απ. Παπατόλιας θα εισηγηθεί το Σχέδιο Δράσης, όπως αυτό παρουσιάζεται παρακάτω:
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ περιόδου 22-11-2011 έως 30-8-2014
Περιλαμβάνει δύο διακριτές ενότητες:
ΕΝΟΤΗΤΑ Α. Κανονιστικό – Οργανωτικό πλαίσιο ΕΝ.Π.Ε.
- v Κανονιστικό –πλαίσιο λειτουργίας ΕΝ.Π.Ε., όπως αυτό ορίζεται από το Π.Δ. 74/2011
- v Βασικές κατευθύνσεις οργάνωσης της ΕΝ.Π.Ε.
- v Το οργανωτικό πλαίσιο των Μονίμων Επιτροπών και της επιστημονικής υποστήριξης της ΕΝ.Π.Ε.
Προτείνεται να θεσπισθούν πέντε (5) Μόνιμες Επιτροπές
Μ.Ε. ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ
Μ.Ε. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Μ.Ε. ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΩΝ
Μ.Ε. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Μ.Ε. ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Ο ορισμός και το αντικείμενο των Μονίμων Επιτροπών αντιστοιχούν στη δομή και το αντικείμενο δράσης των Υπουργείων, όπως αυτά είναι συγκροτημένα σήμερα.
Προτείνουμε κάθε Μ.Ε. να αποτελείται από τρία μέλη και στις εξαιρετικές περιπτώσεις που περιλαμβάνει πολλά θέματα να έχει μέχρι πέντε μέλη. Όλα τα μέλη των Μ.Ε. να είναι Μέλη του Δ.Σ. της ΕΝ.Π.Ε. και αιρετά μέλη Περιφερειακού Συμβουλίου (αντιπεριφερειάρχες ή περιφερειακοί σύμβουλοι) εφόσον κριθεί ότι έχουν εξειδικευμένες γνώσεις και σημαντική εμπειρία στο Θεματικό Τομέα και έχουν τη χρονική δυνατότητα να εκπροσωπούν την ΕΝ.Π.Ε. σε σημαντικό συλλογικό όργανο του δημόσιου τομέα (π.χ. Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος «ΕΛΛΑΔΑ», Κεντρική Επιτροπή Παρακολούθησης ΕΣΠΑ).
Αποστολή των Επιτροπών είναι η μελέτη και προετοιμασία των θέσεων της ΕΝ.Π.Ε. στους τομείς που περιλαμβάνονται σε αυτές και η εισήγηση των σχετικών θεμάτων προς το Δ.Σ. Οι εκπρόσωποι της ΕΝ.Π.Ε στα συλλογικά όργανα του δημόσιου τομέα είναι και μέλη των αντίστοιχων Επιτροπών.
Οι Πρόεδροι και τα Μέλη των Επιτροπών θα οριστούν από το ΔΣ.
ΕΝΟΤΗΤΑ Β.
Προγραμματικό – Πολιτικό Πλαίσιο Δράσης στους Θεματικούς Τομείς Παρέμβασης της ΕΝ.Π.Ε.
Για κάθε θεματικό τομέα που περιλαμβάνεται στις Μόνιμες Επιτροπές, η ΕΝ.Π.Ε. επεξεργάζεται πολιτικές σε τρεις διαφορετικές κατευθύνσεις:
Α. Υποβολή προτάσεων προς τα αρμόδια Υπουργεία για τη βελτίωση και τη μεταρρύθμιση του κανονιστικού πλαισίου, με στόχο την αναβάθμιση του ρόλου των Περιφερειών στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των δημόσιων πολιτικών. Ενδεικτικά αναφέρονται:
– Βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ»
– Ενίσχυση του ρόλου των Περιφερειών στους τομείς της χωροταξίας, της προστασίας του περιβάλλοντος, της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων, της εξοικονόμησης ενέργειας και της διαχείρισης των υδατικών πόρων.
– Απλούστευση των διαδικασιών για την υλοποίηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ ή άλλων συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων της ΕΕ
– Διασύνδεση των Περιφερειών με τα Περιφερειακά Παν/μια
– Προώθηση ενεργητικών πολιτικών για τις νησιωτικές και τις ορεινές περιοχές
Β. Υποβολή προτάσεων για την καλύτερη δυνατή και συντονισμένη αξιοποίηση από τις Περιφέρειες τόσο των συγχρηματοδοτούμενων όσο και των εθνικών προγραμμάτων (π.χ. Ε.Π. Διοικητική Μεταρρύθμιση, Ε.Π. Ψηφιακή Σύγκλιση, ΕΠΠΕΡΑ (Περιβάλλοντος), Ε.Π. Αγροτικής Ανάπτυξης, Ε.Π. Ενίσχυση Προσπελασιμότητας, κλπ).
Γ. Συστηματική παρακολούθηση της εφαρμογής των δημόσιων πολιτικών από τα καθ’ ύλην αρμόδια υπουργεία και προγραμματισμός παρεμβάσεων για τη βελτίωση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας των εν λόγω πολιτικών στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας.
Στο πλαίσιο της παρούσας συγκυρίας, η ΕΝ.Π.Ε. θέτει ως μείζονα προτεραιότητα την αναβάθμιση του αναπτυξιακού ρόλου των Περιφερειών και την κατοχύρωση της παρεμβατικής τους αποστολής για τη διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής. Οι πρωτοβουλίες για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ», υπό το φως της εμπειρίας που αποκτήθηκε από την δεκάμηνη πορεία του θεσμού, με στόχο την άρση όλων εκείνων των δυσλειτουργιών και των διοικητικών εμπλοκών που παρεμποδίζουν την εκπλήρωση της αποστολής της Περιφέρειας, αποτελεί αναμφίβολα κορυφαία προτεραιότητα.
Ο συντονισμός των πολιτικών για το περιβάλλον, ιδίως στους ευαίσθητους τομείς της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων και των υδατικών πόρων, με την αποσαφήνιση του κανονιστικού πλαισίου, την ξεκάθαρη κατανομή των αρμοδιοτήτων και την απογραφειοκρατικοποίηση των διαδικασιών είναι μία εξίσου σημαντική προτεραιότητα δράσης για το νεοσύστατο συλλογικό όργανο των Περιφερειών της χώρας, που συνδέεται με την αναγνώριση του κεντρικού πολιτικού ρόλου της ΕΝ.Π.Ε. στον προγραμματισμό και την εφαρμογή αυτών των παρεμβάσεων.
Τέλος, η κατοχύρωση του κομβικού ρόλου των Περιφερειών στη διαχείριση του ΕΣΠΑ, μέσα από την απλοποίηση των διαδικασιών σχεδιασμού και υλοποίησης των έργων, με σκοπό τη βελτίωση της απορροφητικότητας και την επιτάχυνση των δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων, αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για την αποτελεσματική λειτουργία της ΕΝ.Π.Ε. και την επιβεβαίωση της δυνατότητάς της αφενός να ασκεί δημιουργική επιρροή στην Κεντρική Διοίκηση και αφετέρου να συμβάλει θετικά και ουσιαστικά στην αναπτυξιακή ανόρθωση της χώρας μας.