Στην Αθήνα βρέθηκε ως εκπρόσωπος του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, ο Αντιπεριφερειάρχης Τρικάλων κ. Χρήστος Μιχαλάκης, ο οποίος συμμετείχε σε ειδική εκδήλωση του Υπουργείου Παιδείας για το πρόγραμμα διαμεσολαβητών Ρομά του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Η εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη κ. Χρήστου Μιχαλάκη όπου αναφέρονται οι προτάσεις της Περιφέρειας Θεσσαλίας έχει ως εξής:
Κοινωνική Διαβούλευση
Tο νέο Ευρωπαϊκό πλαίσιο για τη χάραξη εθνικών στρατηγικών ένταξης των Ρομά περιλαμβάνει μια σειρά από στόχους που παρατίθενται στη συνέχεια. Θέλοντας ως Περιφέρεια Θεσσαλίας να συμβάλουμε σε αυτό τον κοινό προβληματισμό προτείνουμε κάποιες δράσεις που θεωρούμε ότι δίνουν λύση ή δρομολογούν λύσεις σε κάποια από τα προβλήματα των Τσιγγάνων.
• πλήρης πρόσβαση στην επαγγελματική κατάρτιση, την αγορά εργασίας και προγράμματα αυτοαπασχόλησης – τα ποσοστά απασχόλησης, ιδίως των γυναικών, είναι πολύ χαμηλότερα του κοινοτικού μέσου όρου
Εφαρμογή των ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ σε τομείς όπως:
– Δημιουργία αποθήκης διαχείρισης βασικών προϊόντων λιανεμπορίου (logistic) για τους γυρολόγους μικροπωλητές.
– Κέντρο συλλογής, διαλογής, επισκευής, διάθεσης παλαιών αντικειμένων σε συνδυασμό με την εργασία των γυρολόγων παλιατζήδων (ανοιχτός χώρος εναπόθεσης με έργα αποστραγγισμού, μικρή στεγασμένη μονάδα διαλογής – επιδιόρθωσης και ειδικά κοντέινερ – καρότσες εναπόθεσης των προς πώληση ανακυκλώσιμων υλικών).
– Δημιουργία μικρών υπαίθριων αγορών για την πώληση βασικών ειδών διατροφής.
• ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, την προληπτική ιατρική και τις κοινωνικές υπηρεσίες – με προτεραιότητα τη μείωση των ποσοστών παιδικής θνησιμότητας
– Συνέχιση του θεσμού των Ιατροκοινωνικών Κέντρων με προτεραιότητα στην εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και στην δημιουργία νέων υγιεινών στάσεων ζωής (διατροφή, κάπνισμα, υγιεινή κλπ).
– Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στα προβλήματα της στοματικής κοιλότητας που παρουσιάζονται από νωρίς στον τσιγγάνικο πληθυσμό λόγω της κακής διατροφής των παιδιών.
• άνευ διακρίσεων πρόσβαση σε υπηρεσίες στέγασης, κυρίως κοινωνικής στέγασης – για παράδειγμα, με τη σύνδεση των κοινοτήτων των Ρομά με τα δίκτυα ύδρευσης και ηλεκτροδότησης.
Παράλληλα με τα προγράμματα στέγασης αυτό που απουσιάζει από τους νέους οικισμούς είναι η ύπαρξη τσιγγάνων ελευθέρων επαγγελματιών που σχετίζονται με την επισκευή και συντήρηση των σπιτιών. Έτσι λοιπόν προτείνουμε τα κάτωθι:
– Εκμάθηση επαγγελμάτων σχετικών με τη συντήρηση σπιτιών (σε επίπεδο Α βοηθού – ανειδίκευτου) όπως ηλεκτρολόγου, υδραυλικού, ελαιοχρωματιστή, μαραγκού, σιδερά, συντηρητή κήπων κλπ.
– Μικρές μονάδες επισκευής – συντήρησης των νέων οικισμών (στα πρότυπα των διαχειριστών κοινοχρήστων) που θα διαμεσολαβούν ανάμεσα στον πελάτη και τον μάστορα νομιμοποιώντας την συναλλαγή, βελτιώνοντας την παροχή υπηρεσιών και την ποιότητα της εργασίας (το σχέδιο θα περιλαμβάνει αγορά εργαλείων, κατασκευή μικρής αποθήκης και μικροεργαστηρίου εκμάθησης).
Επίσης πολλοί οικισμοί δεν διαθέτουν καθόλου επιχειρηματικού τύπου δραστηριότητες που θα βελτίωναν την ποιότητα ζωής στους οικισμούς και θα έδιναν μια πνοή στην εσωτερική οικονομία. Για το λόγο αυτό προτείνουμε:
– Κατασκευή και διαχείριση μικρών γεωργικών οικιακών εκμεταλλεύσεων (κήποι) με βασικά προϊόντα (κηπευτικά, χόρτα, κότες, πάπιες και οπωροφόρα). Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει πρακτική άσκηση σε συνεργασία με το φυτώριο και την γεωπονική υπηρεσία του δήμου όπου και θα πραγματοποιηθεί η επιλογή σπόρων, η σπορά και η αρχικές εργασίες προετοιμασίας του κήπου)
– Εκπαίδευση – επιδότηση για τη δημιουργία μικρών μεταποιητικών επιχειρήσεων.
– Συμβουλευτική, κατάρτιση και επιδότηση για τη δημιουργία μικρών εμπορικών επιχειρήσεων: α. μίνι μάρκετ, β. καφενείο, γ. ψησταριά, δ. πρατήριο άρτου – γλυκών και αρτοποιημάτων στα πρότυπα των μικρών εμπορικών κέντρων (υπαίθριες στεγασμένες αγορές)
• όλα τα παιδιά των Ρομά να ολοκληρώνουν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση – σχετική έρευνα σε έξι χώρες της ΕΕ έδειξε ότι μόλις το 42% των παιδιών των Ρομά τελειώνουν το δημοτικό
Συνέχιση των προγραμμάτων ένταξης των τσιγγανοπαίδων στην βασική εκπαίδευση με προτεραιότητα στην προσχολική αγωγή και την προετοιμασία των παιδιών από μικρότερες ηλικίες για το σχολείο (ένταξη σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, Νηπιαγωγεία και σε Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης).
Επίσης στον τομέα της δια βίου μάθησης των Ρομά προτείνουμε την συνέχιση των προγραμμάτων εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας και την υλοποίηση προγραμμάτων που σχετίζονται με δύο τομείς που ο τσιγγάνικος οικισμός παρουσιάζει και το μεγαλύτερο βαθμό «παραβατικότητας»:
α. τη χρήση του αυτοκίνητου και
β. την φορολογική συμπεριφορά.
Έτσι λοιπόν προτείνουμε:
– Προγράμματα εκπαίδευσης (δια βίου μάθησης) που σχετίζονται με το αυτοκίνητο χωρισμένα σε τέσσερεις βασικές ενότητες μικρής διάρκειας: 1. Σήματα και οδική συμπεριφορά (16 ώρες – 4 ημέρες). 2. βασικά ηλεκτρολογικά – μηχανολογικά στοιχεία (20 ώρες – 5 ημέρες). 3. Έγγραφα και γραφειοκρατικές διαδικασίες για την ορθή χρήση του αυτοκινήτου (ΚΤΕΟ, κάρτα καυσαερίων, βιβλίο συντήρησης – σέρβις και αλλαγής λαδιών, σήμα, ασφαλιστήριο, δίπλωμα, διαδικασίες σε περίπτωση ατυχήματος κλπ) (12 ώρες – 3 ημέρες) και 4. Προληπτικές ενέργειες πριν το ταξίδι (8 ώρες – 2 ημέρες)
– Πρόγραμμα εκπαίδευσης για την τήρηση βασικών φορολογικών στοιχείων για το λιανεμπόριο και την υποβολή Φορολογικής οικογενειακής – ατομικής δήλωσης διάρκειας 30 ωρών.