Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΣΟΦΙΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ ΣΤΟ 4ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ»
Την Παρασκευή, 27/09/2024 η συγγραφέας κα Σοφία Νικολαΐδου και ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης Φιλολόγων ν. Τρικάλων κος Αγαθοκλής Αζέλης επισκέφτηκαν το 4ο Πειραματικό ΓΕΛ Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης» στο πλαίσιο δράσης σχετικής με τη βία και τον σχολικό εκφοβισμό, για τις/τους μαθήτριες/μαθητές της Α τάξης. Η δράση υλοποιήθηκε με πρωτοβουλία των Συμβούλων Σχολικής Ζωής Πουλιάνα Λουίζας, ΠΕ 06, και Ζήση Στεργιανής, ΠΕ 02, με τη στήριξη του Διευθυντή κου Ευθύμιου Κουφογιάννη και του Συλλόγου Διδασκόντων, καθώς και με την ενεργό συμμετοχή του Συμβούλου Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου κου Δημήτρη Θεοχάρη.
Πυρήνας της συζήτησης με τις/τους μαθήτριες/μαθητές της Α Λυκείου ήταν το πρόσφατα δημοσιευμένο μυθιστόρημα της κας Νικολαΐδου «Δικά μας παιδιά», στο οποίο ξετυλίγεται η ιστορία τριών εφήβων φίλων, με τα προβλήματα και τις ανησυχίες τους, τα τραύματά τους από τη βία και τον εκφοβισμό, τις αντιστάσεις και τα όνειρά τους. Οι ιστορίες των γονιών τους, με τις προσωπικές τους αγωνίες – για όσα τουλάχιστον γνωρίζουν για τα παιδιά τους – συνθέτουν το παζλ της εξέλιξης των εφήβων.
Η εμπειρία της κας Νικολαΐδου ως δημιουργού του συγκεκριμένου έργου, προηγούμενων μυθιστορημάτων και διηγημάτων, και ως καθηγήτριας της δημιουργικής γραφής στο τμήμα Δημοσιογραφίας των ΜΜΕ του ΑΠΘ, βοήθησε τα παιδιά να ξεκινήσουν μια βαθιά συζήτηση γύρω από το μυθιστόρημα «Δικά μας παιδιά» και να θέσουν ερωτήματα σχετικά με τον τίτλο του βιβλίου, τα στάδια συγγραφής, από τη σύλληψη έως την τελική σύνθεση, την αιτία της δημιουργίας του βιβλίου, τις βιωματικές της εμπειρίες, τη διαδικασία της ανάγνωσης, τον ρόλο του αναγνώστη. Το μυθιστόρημα έδωσε την ευκαιρία να εκφραστεί η ανάγκη για λογοτεχνική δημιουργία γενικότερα και το αποτύπωμά της σε ξεχωριστές φάσεις της ανθρώπινης ζωής.
Το 4ο πειραματικό λύκειο «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης» με όραμα για μια ισχυρή θέση της λογοτεχνίας στις εφηβικές ενασχολήσεις θεωρεί ότι η παραπάνω δράση άνοιξε ένα παράθυρο για ποικίλες λογοτεχνικές διαδρομές που θα διανύσουν οι μαθήτριες και οι μαθητές, με την πεποίθηση ότι η λογοτεχνία καλλιεργεί την ενσυναίσθηση και νικάει τη βία.