Ερώτηση Κ. Πουλάκη για τη γέφυρα του Αγιοκάμπου

gefira_agiokampos_1

 

 

 

 

Ερώτηση με αφορμή τη σημαντική ζημιά που προκλήθηκε στην καλωδιωτή γέφυρα του Αγιοκάμπου, μετά την παρατεταμένη βροχόπτωση στην περιοχή, κατέθεσε σήμερα ο επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Θεσσαλία της Αλληλεγγύης και της Οικολογίας», Κώστας Πουλάκης, προς την Αντιπεριφερειάρχη Λάρισας, κ. Καραλαριώτου.

Ο κ. Πουλάκης, υπενθυμίζει ότι η γέφυρα, η οποία τότε διαφημίστηκε ως ευκαιρία «προβολής και αναβάθμισης των παραλίων του Νομού Λάρισας», κόστισε περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ και μετρά μόλις τέσσερα χρόνια ζωής και σημειώνει ότι «η ευκολία με την οποία ένα τμήμα του οδοστρώματος της γέφυρας υποχώρησε λόγω της πρόσφατης κακοκαιρίας, δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά, σχετικά τόσο με τη μελέτη όσο και με την εκτέλεση του έργου».

Όπως τονίζει ο κ. Πουλάκης σχετικά με το σημείο της ζημιάς, «η άσφαλτος και το τσιμέντο έχουν εξαιρετικά μικρό πάχος και δεν υπάρχει πλέγμα, ενώ – παρά το γεγονός ότι το έργο είναι κατασκευασμένο εντός των ορίων του χειμέριου κύματος, δεν φαίνεται να υπάρχουν τσιμεντένια μπλοκ, για την ενίσχυση της αντοχής του», ενώ επισημαίνει ότι «δεν είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται προβλήματα στο εν λόγω έργο», αφού «ήδη τον Ιανουάριο του 2009, μόλις τρεις μήνες μετά την παράδοση της γέφυρας, εμφανίστηκαν εκτεταμένες φθορές στον ασφαλτοτάπητα, ενώ η τότε Νομαρχία Λάρισας παραδέχτηκε πως υπήρξε κακοτεχνία».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της «Θεσσαλίας της Αλληλεγγύης και της Οικολογίας», «δύο τινά είναι δυνατόν να συμβαίνουν : Ή η μελέτη του έργου κακώς δεν προέβλεψε τα αναγκαία μέτρα για την ενίσχυση της αντοχής της γέφυρας (τσιμεντένια μπλοκ, παχύ στρώμα τσιμέντου και ασφάλτου κ.λπ.), οπότε κακώς εγκρίθηκε η μελέτη, ή τα μέτρα προβλέφθηκαν, αλλά δεν εκτελέστηκαν σωστά, άρα πρόκειται για σημαντική κακοτεχνία».

Ο κ. Πουλάκης σημειώνει ότι «είναι τουλάχιστον ανησυχητική η ευκολία με την οποία κατέρρευσε λόγω της βροχόπτωσης ένα καινούριο έργο, μόλις τετραετίας, και μάλιστα όχι για πρώτη φορά», ενώ χαρακτηρίζει «εύλογη την αγανάκτηση των πολιτών που – εκτός του κινδύνου που αντιμετωπίζουν ανά πάσα στιγμή και της ταλαιπωρίας που υφίστανται – φοβούνται ότι η αποκατάσταση της ζημίας θα επιβαρύνει εκ νέου την Περιφέρεια Θεσσαλίας, για ένα ήδη ακριβοπληρωμένο έργο».

Κλείνοντας την ερώτησή του, ο κ. Πουλάκης ζητά να πληροφορηθεί τι ακριβώς προέβλεπε η μελέτη της γέφυρας και αν εκτελέστηκε κανονικά ή υπήρξε κακοτεχνία, ποιος ήταν ο υπηρεσιακά και πολιτικά υπεύθυνος από την πλευρά της Νομαρχίας για την επίβλεψη του έργου, καθώς και τι μέτρα θα λάβει η Περιφέρεια για την οριστική αποκατάσταση των όποιων ελλείψεων ή κακοτεχνιών.

Τέλος, ο επικεφαλής της «Θεσσαλίας της Αλληλεγγύης και της Οικολογίας», δεν παραλείπει, «εάν η κατάρρευση του οδοστρώματος της γέφυρας οφείλεται σε παράλειψη της μελέτης ή σε κακοτεχνία», να ζητήσει από την Περιφέρεια Θεσσαλίας «να αναζητηθούν οι αναλογούσες ευθύνες από την κατασκευάστρια εταιρία, καθώς και από τους υπηρεσιακούς και πολιτικούς παράγοντες της τότε Νομαρχίας Λάρισας που είχαν την ευθύνη της εκπόνησης και έγκρισης της μελέτης ή της επίβλεψης και παραλαβής του έργου», είτε αυτές είναι πειθαρχικές, συμβατικές και αστικές, είτε  ενδεχομένως και ποινικές.

Ακολουθεί η ερώτηση του κ. Πουλάκη, όπως κατατέθηκε.

gefira_agiokampou_2

 

Λάρισα, 31/12/2012

Ε ρ ώ τ η σ η 

προς την Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Λάρισας, κ. Καραλαριώτου

Θέμα : Καταστροφή στην καλωδιωτή γέφυρα του Αγιοκάμπου.

Η πρόσφατη κακοκαιρία και η παρατεταμένη βροχόπτωση στην περιοχή του Αγιοκάμπου είχε ως αποτέλεσμα την πρόκληση σημαντικής ζημιάς στην καλωδιωτή γέφυρα, με την υποχώρηση μεγάλου τμήματος του οδοστρώματος. Συνεπεία δε της ζημίας, κατέστη δύσκολη η πρόσβαση στη Σωτηρίτσα και τη Βελίκα, αφού η επικοινωνία διεξάγεται πλέον μόνο μέσω Μελιβοίας, με δεδομένο ότι μετά την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης γέφυρας, γκρεμίστηκε το παλιό γεφύρι το οποίο εξυπηρετούσε ως τότε την κυκλοφορία.

Όπως προφανώς γνωρίζετε, η κατασκευή της εν λόγω γέφυρας – «α λα Καλατράβα», όπως τη χαρακτήριζαν τότε τα ΜΜΕ –κόστισε περί τα 2 εκατομμύρια ευρώ και μετρά μόλις δύο χρόνια ζωής, διαφημίστηκε ως ευκαιρία «προβολής και αναβάθμισης των παραλίων του Νομού Λάρισας», παρά την αμφισβήτηση που υπήρξε τόσο περί της τεχνικής αρτιότητας όσο και περί της αισθητικής του εν λόγω έργου.

Ωστόσο, παρά τα τότε διαφημιζόμενα, η ευκολία με την οποία ένα τμήμα του οδοστρώματος της γέφυρας υποχώρησε λόγω της πρόσφατης κακοκαιρίας, δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά, σχετικά τόσο με τη μελέτη όσο και με την εκτέλεση του έργου.

Όπως φαίνεται από τις φωτογραφίες που επισυνάπτονται στην παρούσα, η άσφαλτος και το τσιμέντο έχουν εξαιρετικά μικρό πάχος και δεν υπάρχει πλέγμα, ενώ – παρά το γεγονός ότι το έργο είναι κατασκευασμένο εντός των ορίων του χειμέριου κύματος, δεν φαίνεται να υπάρχουν τσιμεντένια μπλοκ, για την ενίσχυση της αντοχής του.

Εξάλλου, δεν είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται προβλήματα στο εν λόγω έργο. Ήδη τον Ιανουάριο του 2009, μόλις τρεις μήνες μετά την παράδοση της γέφυρας, εμφανίστηκαν εκτεταμένες φθορές στον ασφαλτοτάπητα, ενώ η τότε Νομαρχία Λάρισας παραδέχτηκε πως υπήρξε κακοτεχνία. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την τότε ανακοίνωση της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχίας Λάρισας, «οι βλάβες οφείλονται σε πλημμελή διάστρωση και συμπύκνωση του υλικού οδοστρωσίας, η δε εμφάνισή τους επιταχύνθηκε, προφανώς, τις τελευταίες ημέρες λόγω των ιδιαίτερα αυξημένων φορτίων κυκλοφορίας (προδιαγραφών αυτοκινητόδρομων) στον παραλιακό δρόμο», ενώ στην ίδια ανακοίνωση αναφερόταν πως η αποκατάσταση των βλαβών αποτελούσε υποχρέωση του αναδόχου, στον οποίο είχε κοινοποιηθεί και σχετική ειδική διαταγή.

Επιπλέον, τα προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν σε σχέση με τη συγκεκριμένη κατασκευή ήταν λογικά γνωστά, αφού οι συχνά ισχυροί άνεμοι και τα κύματα στην περιοχή είχαν παλιότερα καταστρέψει και την προγενέστερη γέφυρα, κάτι που – εξάλλου – είναι λογικό, λαμβανομένης υπόψη της τοποθεσίας στην οποία βρίσκεται η γέφυρα, εντός της εμβέλειας του χειμέριου κύματος.

Επομένως, δύο τινά είναι δυνατόν να συμβαίνουν : Ή η μελέτη του έργου κακώς δεν προέβλεψε τα αναγκαία μέτρα για την ενίσχυση της αντοχής της γέφυρας (τσιμεντένια μπλοκ, παχύ στρώμα τσιμέντου και ασφάλτου κ.λπ.), οπότε κακώς εγκρίθηκε η μελέτη, ή τα μέτρα προβλέφθηκαν, αλλά δεν εκτελέστηκαν σωστά, άρα πρόκειται για σημαντική κακοτεχνία.

Επειδή, βάσει όλων των προεκτεθέντων, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι τουλάχιστον ανησυχητική η ευκολία με την οποία κατέρρευσε λόγω της βροχόπτωσης ένα καινούριο έργο, μόλις τετραετίας, και μάλιστα όχι για πρώτη φορά.

Επειδή, είναι εύλογη η αγανάκτηση των πολιτών που – εκτός του κινδύνου που αντιμετωπίζουν ανά πάσα στιγμή και της ταλαιπωρίας που υφίστανται – φοβούνται ότι η αποκατάσταση της ζημίας θα επιβαρύνει εκ νέου την Περιφέρεια Θεσσαλίας, για ένα ήδη ακριβοπληρωμένο έργο.

Επειδή, τέλος, θα πρέπει να διαπιστωθεί εάν η κατάρρευση του οδοστρώματος της γέφυρας οφείλεται σε παράλειψη της μελέτης ή σε κακοτεχνία, και σε θετική περίπτωση, θα πρέπει αυτονόητα να αναζητηθούν οι αναλογούσες ευθύνες από την κατασκευάστρια εταιρία, καθώς και από τους υπηρεσιακούς και πολιτικούς παράγοντες της τότε Νομαρχίας Λάρισας που είχαν την ευθύνη της εκπόνησης και έγκρισης της μελέτης ή της επίβλεψης και παραλαβής του έργου.

Στη βάση των ανωτέρω,

ερωτάσθε :

1ον. Προέβλεπε ή όχι η μελέτη της γέφυρας την κατασκευή των απαραίτητων έργων ενίσχυσης της αντοχής της (τσιμεντένια μπλοκ, στρώμα τσιμέντου και ασφάλτου κ.λπ.); Εάν όχι, γιατί αγνοήθηκαν οι καιρικές και γεωμορφολογικές συνθήκες της περιοχής, που καθιστούσαν τα έργα αυτά αναγκαία; Εάν ναι, εκτελέστηκαν κανονικά και πλήρως τα έργα αυτά;

2ον. Τι διαπιστώθηκε από τις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας που βρέθηκαν στο έργο μετά την πρόσφατη ζημιά; Πού αποδίδεται η κατάρρευση τμήματος του οδοστρώματος; Υπάρχουν ενδείξης κακοτεχνίας και τι έκτασης και βαρύτητας;

3ον. Ποιος ήταν κατά την εποχή της εκπόνησης και έγκρισης της μελέτης, της ανάθεσης, της εκτέλεσης και της παραλαβής του έργου ο υπηρεσιακά υπεύθυνος και ποιος ο πολιτικός προϊστάμενος από την πλευρά της Νομαρχίας;

4ον. Σε περίπτωση που συντρέχουν πλημμέλειες, είτε ως προς τη μελέτη είτε ως προς την εκτέλεση του έργου, προτίθεσθε να αναζητήσετε τυχόν υφιστάμενες πειθαρχικές, συμβατικές, αστικές ή και ποινικές ευθύνες των εμπλεκομένων;

5ον. Ποια μέτρα προτίθεσθε να λάβετε για την οριστική αποκατάσταση των ενδεχόμενων ελλείψεων ή κακοτεχνιών στο έργο, ώστε να μην υπάρξουν ξανά προβλήματα στο έργο, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των διερχομένων;

Με τιμή,

Κων/νος Πουλάκης

Περιφερειακός Σύμβουλος

Επικεφαλής της παράταξης

«ΘΕΣΣΑΛΙΑ της ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ και της ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ»