Προτάσεις Δημήτρη Χατζηγάκη στο δ.σ. για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών

 

Τα έντονα καιρικά φαινόμενα που πλήττουν τα τελευταία χρόνια το Δήμο, μας προβληματίζουν ιδιαίτερα ως προς την ασφάλεια τόσο των Δημοτών, όσο και του φυσικού, αστικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Δεν μπορούμε να μένουμε αμέτοχοι και να καταλήγουμε έρμαια των φαινομένων!

Το πρόβλημα δεν είναι επιφανειακό. Χρήζει άμεσης συλλογικής προσέγγισης και ακόμα καλύτερα τη σωστή πρόληψη. Όλα αυτά όμως χρειάζονται σωστή οργάνωση, αμέριστη βοήθεια από όλες τις παρατάξεις του Δ.Σ. και φυσικά σωστή ενημέρωση των Πολιτών.

  1. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Αν αναλογιστούμε τις απώλειες σε ζωές, αλλά και τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις σε τοπικές και εθνικές οικονομίες και τα επιδημιολογικά στοιχεία της υγείας των παθόντων, οι φυσικές καταστροφές μπορούν να χαρακτηριστούν ως εχθροί κατά του ανθρώπου.

1.1 Αντίκτυπο στη Δημόσια Υγεία.

Τα ακραία καιρικά φαινόμενα επηρεάζουν άμεσα την υγεία ευπαθών ομάδων. Δεν είναι λίγα τα τοπικά και παγκόσμια παραδείγματα αυξημένων θανάτων σε κύματα καύσωνα, εμφάνισης ατυχημάτων, ιώσεων και επιδημιών σε παγετούς. Οι πλημμύρες αποδείχτηκε πολλάκις να έχουν θετικό συσχετισμό με εμφάνιση καρδιο-εγκεφαλικών επεισοδίων.

1.2 Αντίκτυπο σε υποδομές.

Σε όλη την Ευρώπη, τη χώρα μας και το Δήμο μας, όπου υπήρξαν φυσικές καταστροφές, επηρεάστηκαν άμεσα και τάχιστα δίκτυο ηλεκτροδότησης και παροχής νερού. Μεγάλες είναι επίσης οι καταστροφές σε υποδομές μεταφοράς και οδικό δίκτυο. Όλα τα παραπάνω φέρουν σε κίνδυνο τις ζωές των πολιτών άμεσα και έμμεσα.

1.3 Αντίκτυπο σε γεωργία και κτηνοτροφία.

Οι ξαφνικές έντονες καιρικές συνθήκες επηρεάζουν άμεσα τη γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή. Απώλειες φυτικού και ζωικού κεφαλαίου, καταστροφές σε εξοπλισμό και υποδομές, υποπαραγωγικότητα, αυξημένο και απροσδιόριστου ύψους κόστος αποκατάστασης ζημιών καθώς και αδυναμία προσέγγισης των εκμεταλλεύσεων λόγω καιρικών φαινομένων αυξάνουν πολύ το κόστος παραγωγής και πλήττεται ο οικογενειακός προϋπολογισμός των αγρο-κτηνοτρόφων.

1.4 Αντίκτυπο στον τουρισμό και τον εμπορικό κόσμο.

Τα Τρίκαλα τα τελευταία χρόνια επένδυσαν πολλά στον τουρισμό. Αιχμή του δόρατος των αρχών του Δήμου αποτελούσε τα τελευταία χρόνια ο Μύλος των Ξωτικών (με την όποια παθολογία του).

Η μετακίνηση τουριστών σε ακραία καιρικά φαινόμενα καθίσταται δύσκολη έως αδύνατη. Η κυκλοφορία Δημοτών εντός της Πόλεως είναι προβληματική. Το αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι να πλήττεται το σύνολο του εμπορικού κόσμου και κατά συνέπεια η τοπική οικονομία.

1.5 Αντίκτυπο στον πολιτιστικό πλούτο.

Τα ιστορικά – τουριστικά σημεία της Πόλης είναι ΜΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ πηγές πολιτισμού και πλήρως εκτεθειμένες στα καιρικά φαινόμενα, χωρίς μελέτη στατικότητας και επικινδυνότητας. Χωρίς τη σωστή πρόληψη, κάθε φορά που θα χάνεται κι ένα ιστορικό μνημείο, θα χάνεται και ένα κομμάτι της κληρονομιάς των παιδιών μας.

1.6 Αντίκτυπο στην τοπική και εθνική οικονομία.

Κάθε φορά που οι δυνάμεις της φύσης κινούνται εναντίον μας, παραλύει ένας ολόκληρος Δήμος και η τοπική οικονομία εξουθενώνεται εντελώς:

  1. Οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να πάνε στις δουλειές τους.
  2. Οι καταναλωτές δεν μπορούν να προσεγγίσουν σημεία πώλησης .
  • Οι παραγωγοί δεν παράγουν.
  1. Ο βιομηχανικός τομέας υποκύπτει κάθε τόσο στις μειωμένες σε όγκο πρώτες ύλες και στις αυξημένες ανάγκες των παραγωγών τους.
  2. Ο ιδιωτικός τομέας είναι πραγματικά έρμαιο των καιρικών συνθηκών.
  3. Αυξημένα κόστη στο Γ.Ν. Τρικάλων λόγω τραυματισμών και προβλημάτων υγείας συνδεόμενων με τον καιρό.
    • Περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Το φυσικό και αστικό περιβάλλον κινδυνεύει συνεχώς και ανεξέλεγκτα από φυσικές και ανθρωπογενείς καταστροφές. Η ανθρώπινη παρεμβατικότητα και επεκτατικότητα έχουν αλλάξει τις ισορροπίες της Φύσης. Η Φύση αντιδρά με ακραία φαινόμενα, τα οποία με τη σειρά τους δυσκολεύουν τη διαβίωση του ανθρώπου.

  1. ΗΘΙΚΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Είναι αναφαίρετο δικαίωμα των Πολιτών να αισθάνονται ασφαλείς στην πόλη τους, τόσο στις οικίες όσο και στους χώρους εργασίας τους. Είναι επίσης ευθύνη του Δήμου να διαφυλάσσει την υγεία και την ασφάλεια όλων των κοινωνικών ομάδων των Δημοτών και ιδιαίτερα των ευπαθών (ΑΜΕΑ, άποροι, μετανάστες, κλπ).

Πολίτες με ειδικές ανάγκες δεν μπόρεσαν αυτές τις μέρες να καλύψουν βασικές τους ανάγκες. Δε θα έπρεπε να γίνεται ειδική μέριμνα για Α.Μ.Ε.Α;

Οι μετανάστες  είναι άνθρωποι με τις ίδιες ανάγκες με εμάς στις ακραίες συνθήκες. Άλλωστε είναι υποχρέωση του Δήμου να φυλάττει την υγεία και την ευζωία τους.

Και πάλι φαίνεται η μη σωστή οργάνωση των Δομών του Δήμου, αυτή τη φορά όμως με άμεσο αντίκτυπο στην ακεραιότητα (σωματική και ψυχική) των Πολιτών!

  1. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ – ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ

Η αντιμετώπιση των κινδύνων από φυσικές καταστροφές δεν περιορίζεται μόνο στην μικρή σχετικά περίοδο της εκδήλωσης των φαινομένων. Περιλαμβάνει στην ουσία τα εξής 6 στάδια:

  • Διάγνωση κινδύνων.
  • Προληπτικές δράσεις .
  • Άμεση αντίδραση-αντιμετώπιση κινδύνων.
  • Δράσεις κάλυψης άμεσων και μακροχρόνιων επιπτώσεων και αποκατάστασης
  • Βελτιώσεις σχεδίων αντιμετώπισης.
  • Συνεχής αξιολόγηση.

 

3.1 Ισχύον νομικό πλαίσιο

Από το έτος 2003 (!) είναι σε ισχύ το Σχέδιο «ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ», το οποίο ενισχύεται τακτικώς και καλύπτει πλήρως το διάγραμμα ενεργειών και το νομικό πλαίσιο που ορίζουν το στρατηγικό σχεδιασμό αντιμετώπισης και πρόληψης φυσικών καταστροφών. Γιατί ο Δήμος μας δεν προέβει στις κατάλληλες ενέργειες;

3.2 Διάγνωση φυσικών κινδύνων

Πρέπει (σε αντίθεση με ό,τι συνέβη στην τελευταία σφοδρή κακοκαιρία) να υπάρχει πλήρης, έγκαιρη και σαφής ενημέρωση του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας του Δήμου σχετικά με επικείμενα ακραία καιρικά φαινόμενα και άλλες πιθανές φυσικές καταστροφές και να ακολουθούν άμεσα όλες οι κατάλληλες ενέργειες για την κατάστρωση επιχειρησιακών σχεδίων.

3.3 Πρόληψη.

Όλα τα επίπεδα Διοίκησης και οι αντίστοιχοι φορείς έχουν συγκεκριμένες ευθύνες για λήψη μέτρων πρόληψης καταστροφών από φυσικούς κινδύνους, και η υλοποίηση των μέτρων από κάθε αρμόδιο φορέα αποτελεί προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα των μέτρων των λοιπών φορέων.

Επίσης θα πρέπει να δοθεί μεγάλο βάρος στην εκπαίδευση των πολιτών στη διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων και περιβαλλοντικής συνείδησης.

Οι χρονικές και οι χρηματικές απαιτήσεις αποκατάστασης (που πολλές φορές δε γίνεται καν) είναι τεράστιες σε σχέση με τις αντίστοιχες για να προλάβουμε τις καταστροφές. Δε νοείται λοιπόν λόγος που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει σωστή οργάνωση Δομών και Φορέων του Δήμου (όπως αποδείχθηκε περίτρανα) για την πρόληψη αυτών των φαινομένων.Ιδιαίτερης μνείας η καταγραφή απόρων και ΑΜΕΑ για την προσφορά ιδιαίτερης φροντίδας σε φυσικές καταστροφές και η σωστή ενημέρωση στο Κέντρο Διαβίωσης μεταναστών.

3.4 Άμεση αντίδραση – αντιμετώπιση κινδύνων και συνεχής βελτίωση.

Για να γίνεται άμεση αντιμετώπιση των συμβάντων θα πρέπει να υπάρχει άμεση πληροφόρηση των Υπευθύνων και μία Τράπεζα άντλησης πληροφοριών έτοιμων προς χρήση.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η συνεχής περιοδική (προτείνουμε ετήσια) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ του επιχειρησιακού σχεδίου και των αρμοδίων σε θέσεις κλειδιά.

Από τη σκοπιά της προετοιμασίας, θα πρέπει ο Δήμος να έχει (με βάσει τις προγνώσεις) προβεί καιρό πριν ξεσπάσουν τα φαινόμενα σε προμήθεια υλικών και μέσων απαραίτητων για την ομαλή διεξαγωγή των σχεδίων δράσης.

  1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΚΡΑΙΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ.

Με παράγοντα πάντα την ατομική και συλλογική ασφάλεια των Δημοτών και φιλοξενούμενων στην Πόλη μας, πιστεύουμε πως επείγει η επιμόρφωση των απλών Πολιτών στην προστασία του εαυτού τους και άλλων σε κρίσιμες καιρικές ή γενικώς επικίνδυνες για τη ζωή καταστάσεις.

Τα προβλήματα δεν αντιμετωπίζονται στα στενά όρια του εθελοντισμού. Πρέπει η εκπαίδευση των Δημοτών να αναληφθεί από πιστοποιημένους και αρκούντων γνώσεων εκπαιδευτές που υπάρχουν σε Οργανισμούς (ΕΜΑΚ, Ερυθρός Σταυρός,κλπ). Πρέπει να ενισχυθεί το αίσθημα αυτοσυντήρησης και αυτοπροστασίας και να σώζονται ανθρώπινες ζωές τις κρίσιμες ώρες.

  1. ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΟΛΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

Εφαρμογή και τήρηση όλων των ανωτέρω θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη στο Δήμο, την τοπική οικονομία, την υγεία των Δημοτών, την οικονομία του Δήμου (υποδομές κλπ), στον Πολιτισμό, τον τουρισμό, το περιβάλλον και τον παραγωγικό πλούτο του τόπου.

Η έλλειψη οργάνωσης ΚΟΣΤΙΖΕΙ. Κοστίζει στο Δήμο, στο Κράτος, μα πάνω απ’ όλα στους ανθρώπους!

Ελπίζοντας πως θα βρούμε συμπαραστάτες από όλες τις παρατάξεις σε αυτή μας την πρωτοβουλία, σας καλούμε σε συστράτευση για το καλό του Δήμου μας!